Tuesday, December 14, 2010

cooking time! =P







Assalamualaikum




Dua hari ni aku agak kepenatan ye diari. Penat fizikal and mental. huhu
Mak aku awai2 ag dah daftarkan nama aku adek beradik masuk kursus masakan.
What?? kursus masakan?? liyana join kursus?? WTF la kan.
Bukan nye xnak tp keberatan sbnarnya sbb dah plan ngan member2
nak jmpe wat reunion bagai lah, lepak kat
mall lah. Aku bukan nya pe, kalo dtg mood@angin baek mmg aku lah yg masak kat umah ni. Tapi msuk je 3rd day kat IPOH dah kene join kursus. Kalo bukan sbb mak aku dah daftar kan and it's free of charge punye progrm, dah lame aku berselubung dalam gebor (selimut dlm bhs perak).huhu. Nikmat taw lebih2 ag ble pagi2 kne angin aircond duk bwh gebor. Hahaha
Bukan slalu. Kalo kat umah sewe pagi2 kul 8pg dah kene g lecture. Adeh!





So, program ni diadakan 2 hari which is smlm and harini. OH! pagi2 smlm mmg bajet aku nk mogok xmo pg. Memang aku keraskan badan, pekakkan telinge ble mak kejut bangun.
Konon nye tido mati lah tu =P huhu
Tapi xberhasil jugak lah taktik aku tuh. Bile mak keluarkan ayat tacing, aku pon kecian lah kan. Nak xnak ku gagahkan jugak lah kaki menapak g bilik air. Kene lak pagi2 air shower sejuk benor. Terus bulat bijik mate aku yang besor ni. Haha. Mana lah xsegar aku pastu.
Siap2 dlam kul 8pg gerak g Dewan Orang Ramai taman aku. Alahh! blakang umah aku jer tuh.
hahahaha Betapa sengal kan aku. 5mins je dah smpai. =P






1st day aku join bleh lah kan. Mula2 agak bosan sebb yelah peserta yang join bukan nyer aku kenal pon. Sekutu ngan aku ader lah 4 org ; kak ti, dini, mira, n syikin. Semua stok sengal n ckp kuat benor. Mcm kwn tu jaoh sebatu nak bergebang. huhu
Ah-ha! Cikgu yang mengajar kitrg for 2days ni ialah Cikgu Ina. Member mak aku gak tuh.

muke aku on d 1st day

Dini and member dhe

group aku


Menu masakan yang diajar 1st day :

NASI MINYAK
AYAM MASAK MERAH
ACAR RAMPAI
CHICKEN CHOP
BLACK PEPPER STEAK
COLESLOW
POTATO JACKET






Payah?? Erm leh tahan lah. Sbb slalu aku msk kat umah msakan bese2 je. So, yang diajar ni agak grand and mmg kene blaja ngan sifu! hihi
Aku suke part wat chicken chop and steak. heee~
Sbb favorite aku tuu. =P





Then 2nd day lak. Makin semangat aku nak g blaja. ( hah! tulah ko yana, ritu bangkak gle2 nye,xmo g lah! ni terbalik lak! huhu)
Nak taw apsl aku semangat on d 2nd day? Sbb nyer, Cikgu Ina nak ajar ktrg cmne buat garlic bread and mushroom soup. Yeayy! Xsabor teman. :P


2nd day pon baju hijau :)


Ohh! bukan 2 menu tu je ktrg blaja pada hari kedua. Ade 5 menu :

NASI JAGUNG
RENDANG DENDENG
SUP MAMAK
GARLIC BREAD
MUSHROOM SOUP




Dari 1st day ag ktrg dbahagikan kpd 3 group. Masing2 kene sediakan bhn ikot menu yang diberikan oleh Cikgu Ina. So, nt cara memasak nyer lak akan ditunjuk oleh cikgu.
Mudah kan g kursus ni. Dah lah xyah bayar. Ohh mybe ssb kursus ni under KEMAS.
peruntukan byk gamaknyer.




Part buat garlic bread tuh ak suke. Sbb mudah sgt. Just gune kan ready made bread stick yg sllu ade jual kat TESCO tu. Yang panjg2 keras mcm kayu besbol tuh la. Kalo wat senjata hentok pale org pon sedap gak. hahahhaa. Yg perlu kitrg wat ialah bhn2 yang disapu di ats bread stick yg telah dipotong2 pendek. Kemudian bakar dlm oven. Siap! senang kot.
Nati nak watlah before naek sem.


garlic bread

akak aku tunjuk skill :P


Petang td bru je selesai majlis penutup program masakan tu. As usual program yang aku attend. d VIP with a long n quite boo- speech and each of us were given a certificate. Then tea time la pulak kan. Eh x! aku and kak ti diminta oleh cikgu tuk serve d VIP. She's said its a part of the kursus. And we're both lucky to be choosen. Wahh! cam berdebor lak aku kn. Mane x nyer, aku kne jdi ala ala waitress lak kan. Penuh tertib serve d VIP td. Mane nak serve belah kanan and nak ambik pinggan kotor lak belah kiri. Duhh~ kalo org tgk, "alahai anak sapey ke mike ni yer? sopan semedang." hahaha. *p e r a s a n * ^__~


serve!


Last2 tuh bru la ktrg dpat mnjamu selera. Laksa home made by Cik Ani kite.
wohh~ sedap bebenor lah. Masuk kursus ni bukan je dpt tmbhkn ilmu masakan, tp dpt mkn free
gak oh haha. Tu lak y ko kisah ye yana. =P














4 comments:

  1. yana..nyum nyum nyum..
    nampak cam best jea..huhu

    ReplyDelete
  2. yummy kan kan?
    hihih
    nt nk wat lah nek sem :)

    ReplyDelete
  3. weh mane recipe nyer??... dok letak name pastu letak pic.. mane aci.. letak r recipe..

    ko nk wat sem bru nie??... gud2.. aku nk sket.. ak da tempah awl2 tau... n ajar lar misblackrose tu.. hoho.. dgr kate dy x tau masak(dy sndri ngaku kat aku aritu..hihi..ops..)... sian jacob black dy nnti... hihi....

    asl viewer ko ramai dari peneng nie??... ko budak mane??... tingai kat ne?.. asl x penah dgr ko ckp peneng pon??....

    ReplyDelete
  4. oittt farouq!
    ko ckp sal viewer aku ker?
    kalo tuh..mmg ak pon xde jwpn lah kn
    ak ipoh malli maa..
    ko ni..st class pon xtaw..
    cedey aku cmni =(

    wey ptptn xmsuk ag..mne nk bli bhn2 huhu

    -yana-

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...